Zdravý chrbát

Autom na dovolenku? Nastavte si sedadlo a predídete únave

Správne nastavenie sedadla v aute je nielen prevencia pred bolesťami chrbta. Môže vám dokonca zachrániť život

04.07.2025

Autom na dovolenku? Nastavte si sedadlo a predídete únave
Ak si dobre nastavíte sedadlo, zvýšite efektivitu airbagov. FOTO: Pixabay
Autor: Ján Cvečka, Michal Králik

Cestovanie automobilom je bez debaty celoročná záležitosť. Avšak práve pre letné obdobie, kedy sa automobil využíva pre transport do dovolenkových destinácií, sú charakteristické cesty v trvaní 5 a viac hodín, ktoré nadmerne zaťažujú organizmus vodiča a spolucestujúcich.

Šoférovanie predstavuje pre telo tzv. statickú záťaž, v ktorej svaly síce pracujú, ale poloha tela a jeho častí sa nemení. Svaly v takomto režime zabezpečujú udržiavanie jednej konkrétnej polohy aj niekoľko hodín.

Látky, ktoré sa pri práci svalov vylučujú sa pre statickú polohu oveľa ťažšie z pracujúcich svalov odplavujú, čo je jedna z príčin nadmernej únavy, straty pozornosti, či dokonca kŕčov pri šoférovaní. Okrem toho sedenie nadmerne zaťažuje chrbát, čo môže vyústiť až do chronických bolestí chrbtice (typické pre vodičov z povolania).

Správne nastavené sedadlo: malý detail, ktorý dokáže veľa

Jednou z možností ako oddialiť nepríjemnú únavu alebo bolesti chrbtice je správne nastavenie sedadla v aute. Vhodne nastavené sedadlo vodiča nielenže umožňuje bezproblémovú obsluhu všetkých ovládacích prvkov potrebných pri jazde, ale tak isto pôsobí preventívne proti predčasnému nástupu únavy a bolestí chrbta, kolien a ramien.

Nemenej dôležitý je fakt, že správne nastavené sedadlo pomôže k nastaveniu si správnej vzdialenosti tváre od airbagu, čo zvyšuje účinnosť airbagov a spolu s bezpečnostnými pásmi pomáha chrániť vodiča pri náraze.

Správne nastavené sedadlo pomáha predísť únave i kŕčom. FOTO: preventivne.sk 
Pre bezpečné a správne šoférovanie musíte predovšetkým pohodlne a správne sedieť. Ak vodič sedí komfortne, môžu byť jeho jazda a správanie sa za volantom plynulé, uvoľnené a menej vyčerpávajúce.

  1. Prisuňte sa k pedálom tak, aby ste boli schopní maximálne zatlačiť pedále a aby uhol v kolennom kĺbe zvieral v tomto bode okolo 130°-150°. To znamená, že pri plnom zošliapnutí spojového pedálu, by dolná končatina mala ostať mierne pokrčená.
     
  2. Operadlo si nastavte tak, aby uhol medzi stehnami a trupom zvieral približne 100°. Takéto nastavenie umožní rovnomerné rozloženie hmotnosti tela medzi sedák a operadlo sedadla.
     
  3. Sedadlo si zdvihnite tak, aby ste mali čo najlepší výhľad pred vami, ale aj okolo vás a aby ste videli na všetky prevádzkové ukazovatele („budíky“). Dbajte na to, aby nad hlavou ostalo dostatok voľného priestoru. Ako minimum sa uvádza vzdialenosť 10 – 15 cm medzi temenom a stropom auta.
     
  4. Hĺbka bedrovej opierky by mala udržiavať fyziologické zakrivenie chrbtice v driekovej časti.
     
  5. Opierka hlavy by mala končiť zhruba vo výške hornej časti hlavy.
     
  6. Volant by ste mali mať tak ďaleko od tela, že keď opretí vystriete paže, tak sa vám zápästia ohnú cez volant.
     
  7. V každom aute, ktoré má airbag, by ste počas celej jazdy držať v úrovni 2:45, ak ho budete držať inak, je možné že v prípade potreby airbag nebude správne fungovať.
     
  8. Počas šoférovania by ste nemali rúčkovať, ale počas držania tejto polohy pretočiť paže cez seba.
     
  9. Bezpečnostné pásy by vám počas jazdy mali fixovať rameno, hrudník a panvu.