5 dôvodov, prečo sa oplatí brať probiotiká

Redakcia Zaujalo nás 24.02.2021

Probiotiká, ľudovo nazývané „dobré baktérie“ pomáhajú udržiavať zdravie tráviaceho traktu. Rovnováha alebo nerovnováha baktérií v tráviacom systéme súvisí s našim celkovým zdravím a tiež s imunitným systémom. Probiotiká sú dôležité z viacerých dôvodov.

1. Obnovujú rovnováhu baktérií v tráviacom trakte

Ak je v tráviacom systéme viac „zlých“ baktérií ako tých „dobrých“, hovoríme o narušenej rovnováhe tráviaceho traktu. Tá môže viesť k tráviacim ťažkostiam, alergii, únave, ale tiež k problémom s duševným zdravím alebo k obezite. Narušená rovnováha môže byť dôsledkom choroby, zlých stravovacích návykov alebo liečby antibiotikami.  

2. Prispievajú k duševnej pohode

Stále viac dostupných štúdií potvrdzuje spojitosť medzi zdravými črevami a psychickou pohodou. V 15 štúdiách sa zistilo, že užívanie kmeňov Bifidobacterium a Lactobacillus po dobu 1 – 2 mesiacov, môže pozitívne vplývať na prejavy úzkosti, depresie, poruchy autistického spektra, obsedantno – kompulzívnu poruchu (OCD) a pamäť.[1]

3. Pomáhajú posilňovať imunitný systém

Probiotiká obnovujú rovnováhu baktérií v tráviacom trakte, čo môže viesť k posilneniu imunitného systému. Zo štúdie, ktorá zahŕňala viac ako 500 detí, sa zistilo, že užívanie Lactobacillus GG znížilo frekvenciu a závažnosť respiračných infekcií o 17 %. [2]

Posilnenie imunitného systému si vyžaduje aj dostatok vitamínov a minerálov. Najmä v období zimy je vhodné tieto vitamíny suplementovať vo forme výživových doplnkov. Základ pre budovanie obranyschopnosti organizmu tvorí vitamín C, vitamín D3 a Omega 3.

 
 

Dobrá správa pre poistencov VšZP: 

zľava 25 % na produkty podporujúce imunitu od Naturevia

  • Lactobacily"5" Imunita 30pcs
  • Vitamín D3 1000 90tbl
  • C Mix 500mg cmúľacie pastilky
  • Omega 3 1000mg 60pcs

Zľavu si uplatníte v e-shope www.naturevia.sk, v ponuke vľavo kliknete na Špeciálna ponuka pre VŠZP, zobrazia sa 4 výhodné produkty, z ktorých sa automaticky po registrácií odčíta 25 % zľava. Podmienkou je registrácia na stránke.

 

Akcia platí do 7.3.2021

Na ostatný sortiment Naturevia majú poistenci VšZP zľavu 15%.

 

 4. Môžu podporiť chudnutie

Niektoré probiotiká bránia vstrebávaniu tuku z potravy v čreve. Tuk sa z tela vylúči a neukladá sa tak ďalej do tela.   V jednej štúdií sa porovnávali 2 skupiny žien. Prvá skupina užívala počas chudnutia Lactobacillus Rhamnosus. Druhá skupina žien tiež chudla, avšak neužívala žiadne probiotiká. Ženy, ktoré užívali probiotiká po dobu 3 mesiacov, schudli v priemere o 50 % viac, ako druhá skupina.

  
5. Pomáhajú pri prevencii a liečbe hnačiek

Probiotiká sú všeobecne známe pre svoju schopnosť predchádzať problémom s trávením a pomáhať v liečbe hnačky. Hnačka je častým vedľajším účinkom pri liečbe antibiotikami, ktoré negatívne vplývajú na črevné baktérie. Najviac proti hnačkám pôsobia kmene Lactobacillus Rhamnosus, Lactobacillus Casei a kvasinky Saccharomyces boulardi. 

Prečítajte si tiež rozhovor s odborníčkou na zdravú výživu Silviou Horeckou, známu z obľúbeného blogu Terapia jedlom.  

Potraviny bohaté na probiotiká

Jogurt

Výborným zdrojom probiotík sú jogurty. Pozor však na produkty, ktoré sa ako jogurty len tvária. Rôzne farebné, presladené „jogurty“ zo supermarketu sú často len mliečne dezerty a neobsahujú baktérie mliečneho kvasenia. Najlepšou voľbou sú čerstvé jogurty s krátkou dobou spotreby. Platí, že čím je jogurt čerstvejší, tým obsahuje viac baktérií mliečneho kvasenia. 

Bryndza a kefír

Tradičné mliečne výrobky sú bohaté na baktérie mliečneho kvasenia. Rovnako, ako pri jogurte platí, že čím sú výrobky čerstvejšie, tým lepšie. 

Kvasená zelenina

V slovenskej kuchyni je najpopulárnejšia kvasená kyslá kapusta. Tá je vďaka fermentácii ľahšie stráviteľná a obsahuje veľa probiotických kultúr. Fermentovať môžete aj inú zeleninu, napríklad mrkvu, kaleráb, karfiol alebo cviklu. 

Jablčný ocot

Jablčný ocot vzniká pridaním kvasiniek do jablkovej šťavy. Aj keď je veľmi obľúbený pre jeho priaznivé účinky na zdravie, v niektorých prípadoch je jeho užívanie nevhodné

Ázijské chuťovky

Mnohé ázijské pokrmy sú bohaté na probiotické kultúry. Vyskúšajte japonskú pastu miso, ktorá sa používa najmä do obľúbenej miso polievky, kórejskú fermentovanú zeleninu kimči, obľúbenú náhradu mäsa tempeh alebo tofu.

 

 

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27413138/

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11387176/



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera