Preventivne.sk - Obrazok Tema roka

Zaujalo nás

Prečo si nemáme dávať ciele na rok 2023?

Popredný svetový odborník na tvorbu návykov James Clear tvrdí, že sa máme sústrediť na tvorbu návykov a nie na cieľ. Cieľ má totiž víťaz aj porazený rovnaký. To, čo ich odlišuje, je systém.

08.02.2023

Prečo si nemáme dávať ciele na rok 2023?

Prvý mesiac nového roka je za nami a s ním odišla aj malá dávka motivácie. Úderom polnoci sme sa nezmenili. Sme tí istí ľudia s novými vytýčenými cieľmi. Čo urobiť inak, aby sme na konci roka nemuseli hodnotiť, že to opäť nevyšlo? James Clear sa roky zaoberá témou návykov, zlozvykov a ľudským správaním. Nepopiera fakt, že zvyk je železná košeľa, a preto sa snaží ľudí presvedčiť, že ak sa chcú dostať do konkrétneho cieľa, majú robiť malé, denné zmeny v správaní. Nemáme meniť cieľ, po ktorom túžime, ale systém, ktorým sa k nemu dopracujeme.

Krôčik po krôčiku

Takýmto spôsobom sa dokážeme odnaučiť fajčiť, schudneme, zaradíme do života pravidelné športovanie alebo vybudujeme lepšie podnikanie. Možno existujú ľudia, ktorí vedia dosiahnuť neuveriteľný úspech zo dňa na deň. Poznáte takých? Zrejme ich bude málo, pretože na dlhej ceste k úspechu zväčša nenastane jeden bod zlomu, ale mnoho. Ide o dlhodobý vývoj, dlhú sériu malých úspechov a drobných pokrokov. Veľa ľudí sa vzdáva, lebo čakajú, že sa zobudia štíhli a bohatí zo dňa na deň. Napredovať sa dá, no treba začať v malom. Rovnaká stratégia sa dá aplikovať na všetky životné oblasti.

Kumulujte malé vylepšenia

Veľmi ľahko môžeme preceniť význam jedného určujúceho momentu a podceniť hodnotu malých, každodenných zlepšení. Pričasto sa presviedčame, že obrovský úspech si vyžaduje obrovské činy. Či už ide o chudnutie, budovanie firmy, písanie knihy, výhru v súťaži alebo akýkoľvek iný cieľ, máme pocit, že musíme dosiahnuť akési šokujúce zlepšenie, o ktorom budú všetci hovoriť. Zlepšenie o jedno percento, na druhej strane, nie je nič pozoruhodné – občas dokonca ani pozorovateľné. Najmä z dlhodobého hľadiska však znamená oveľa viac.

Neuvažujte priveľa nad svojimi cieľmi a viac času venujte vytváraniu svojich systémov.

Zlepšenie o 1 %

Maličké zlepšenie môže časom priniesť ohromné výsledky. James radí, aby sme si to premietli do matematiky. „Ak sa dokážete zlepšiť o jedno percento každý deň počas jedného roka, na konci budete tridsaťsedem ráz lepší. Naopak, ak sa každý deň počas jedného roka o jedno percento zhoršíte, klesnete takmer na nulu. To, čo sa začína ako malý úspech alebo drobný nezdar, narastie na niečo oveľa väčšie. Návyky sú zloženým úrokom osobného rozvoja. Rovnako, ako sa peniaze násobia pri zloženom úročení, tak sa aj účinky vašich návykov násobia opakovaním. V akýkoľvek konkrétny deň vám to môže pripadať, že sotva prinášajú zmenu, po mesiacoch a rokoch môže byť ich vplyv markantný. Len keď sa pozriete späť o dva, päť či desať rokov, uvedomíte si pozoruhodnú hodnotu dobrých návykov a daň, ktorú si vybrali tie zlé.“

Sme netrpezliví

Takýto princíp môže byť ťažké oceniť v každodennom živote. Malé zmeny nepovažujeme za dôležité, pretože v tej chvíli nám nepripadajú podstatné. Ak trochu ušetríte dnes, ešte sa nestanete milionárom. Ak pôjdete do posilňovne tri dni za sebou, ešte stále nie ste vo forme. Ak sa dnes večer budete hodinku venovať španielčine, neznamená to, že sa ju hneď naučíte. Urobíme pár zmien, ale výsledky si vždy dávajú načas, a tak sa vrátime k predošlým návykom. Skrátka, sme netrpezliví.

Nanešťastie, pomalé tempo transformácie tiež umožňuje brať na ľahkú váhu zlozvyky. Ak dnes zjete nezdravé jedlo, číslo na váhe sa veľmi nezmení. Ak dnes budete pracovať do noci a ignorovať svoju rodinu, odpustí vám. Jedno rozhodnutie ľahko pustíte z hlavy. Keď však deň čo deň opakujeme jednopercentné chyby, znásobujeme zlé rozhodnutia, replikujeme drobné chybičky a obhajujeme malé výhovorky, naše nepatrné voľby sa nabalia do toxických návykov. Úspech je výsledkom každodenných návykov – nie premien, ktoré sa udejú raz za život.

Čo z toho vyplýva?

Nezáleží na tom, akí úspešní alebo neúspešní ste práve teraz. Záleží na tom, či vás vaše návyky usmerňujú k úspechu. Súčasné výsledky by vás nemali zaujímať viac ako trajektória, pretože ak ste milionár, ale každý mesiac miniete viac, ako zarobíte, ste na zlej ceste. Naopak, ak ste na mizine, ale každý mesiac si niečo ušetríte, ste na ceste za finančnou nezávislosťou – aj keď sa hýbete pomalšie, ako by sa vám páčilo.

James to opisuje slovami: „Vaše výsledky ukazujú kvalitu doterajších návykov. Váš kapitál ukazuje kvalitu doterajších finančných návykov. Vaša hmotnosť ukazuje kvalitu doterajších stravovacích návykov. Vaše vedomosti ukazujú kvalitu doterajších učebných návykov. Váš neporiadok ukazuje kvalitu doterajších upratovacích návykov. Dostanete to, čo opakujete.“

Nevýhody cieľov

Veľa ľudí si myslí, že ak chcú dosiahnuť, po čom v živote túžia, musia si určiť konkrétne, splniteľné ciele. Lenže ciele sú iba o výsledkoch, ktoré chcete dosiahnuť. Systémy sú o postupoch, ktoré k tým výsledkom vedú. Ak ste podnikateľ, vaším cieľom môže byť založiť miliónovú firmu. Vaším systémom je to, ako testujete nápady na produkt, najímate zamestnancov a vediete marketingové kampane. Ak ste hudobník, vaším cieľom môže byť naučiť sa hrať novú skladbu. Vaším systémom je, ako často skúšate aj to, ako prijímate spätnú väzbu od učiteľa.

Ciele obmedzujú vaše šťastie

Odborník na návyky vidí najväčší problém v cieľoch ten, že znejú takto: Keď dosiahnem tento cieľ, budem šťastný. „Problém s mentalitou ,ciele na prvom mieste´ je ten, že neustále odkladáte šťastie až na chvíľu, keď sa dopracujete k nejakému míľniku. Je to pasca. Ciele vytvárajú konflikt buď – alebo: buď splníte svoj cieľ a budete úspešní, alebo zlyháte a sklamete sami seba. Je to pomýlená predstava. Je veľmi nepravdepodobné, že vaša skutočná cesta životom sa bude presne zhodovať s tou, ktorú ste si na začiatku vybájili. Nedáva zmysel obmedzovať svoju spokojnosť na jediný scenár, keď k úspechu vedie množstvo ciest.“

Víťazi aj porazení majú rovnaké ciele

Sami seba trochu klameme. Sústredíme sa na ľudí, ktorí vyhrajú a predpokladáme, že ich k úspechu priviedli ich ambiciózne ciele. Prehliadame všetkých, ktorí si stanovili absolútne rovnaký cieľ, ale neuspeli. Každý olympionik CHCE vyhrať zlato. Každý uchádzať o prácu CHCE získať prácu. Ak teda úspešní a neúspešní ľudia majú rovnaké ciele, potom samotný cieľ nemôže odlišovať víťazov od porazených.

Odborník na tvorbu návykov odkazuje jasné posolstvo. „Víťazný cyklistický tím na Tour de France nedostal na vrchol cieľ. Chceli preteky vyhrať aj rok predtým, rovnako ako každý iný profesionálny tím. Ten cieľ tam bol vždy. Odlišný výsledok dosiahli, až keď zaviedli systém nepretržitých malých zlepšení. Čo tým chcem povedať? Sú ciele úplne zbytočné? Samozrejme, že nie. Ciele poslúžia na to, aby ste si nastavili kurz, ale systémy vám najlepšie pomôžu dosiahnuť pokrok. Neuvažujte priveľa nad svojimi cieľmi a viac času venujte vytváraniu svojich systémov.“

Zaujali vás tieto články?

 

Táto webová stránka používa cookies

Cookies pomáhajú zlepšovať služby, ktoré vám poskytujeme. Prečítajte si informácie o tom, ako ich používame a ako nastavením svojho prehliadača môžete cookies prípadne odmietnuť.

Zatvoriť

Nutné cookies pomáhajú, aby bola webová stránka použiteľná tak, že umožní základné funkcie ako navigácia stránky a prístup k zabezpečeným sekciám webovej stránky. Bez týchto cookies nemôže webová stránka správne fungovať.

Meno Poskytovateľ Účel Platnosť Typ
cookies-gdpr-policy www.preventivne.sk Ukladá informáciu o potvrdení súhlasu s používaním cookies prostredníctvom cookie lišty. 1 rok http
enableCookieCategory www.preventivne.sk Ukladá informáciu aká kategória cookies je povolená. 1 rok http
JSESSIONID www.preventivne.sk Identifikuje každú jedinečnú návštevnícku session (návštevu stránky)pomocou náhodnevygenerovaného kódu. session http
lng www.preventivne.sk Určuje jazyk naposledy zobrazenej stránky. 30 dní http
statBrowserIdNew www.preventivne.sk Používa sa na rozlíšenie používateľov a ich návštev pre štatistické účely. 60 dní http
isUnsupportedView www.preventivne.sk Aplikácia identifikuje podporované prehliadače, ak skript nastaví hodnotu na true, tak sa návštevníkovi zobrazí info obrazovka pre inštaláciu validného prehliadača. session http
click_storage www.preventivne.sk Cookie nastavovaná aplikáciou Mapa kliknutí. Identifikuje docid stránky a pozície kliknutí. session http
inquiry www.preventivne.sk Identifikuje hlasovanie v ankete. ID číslo ankety je súčasťou názvu cookie. Až do vypršania platnosti nemôže návštevník opätovne zahlasovať. 24 hodín http
cookies_policy www.preventivne.sk Ukladá informáciu o potvrdení súhlasu s používaním cookies prostredníctvom cookie lišty. 1 rok http
YSC youtube.com Unique session id for that visitor session http
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com Remebers YouTube player settings and style 240 dní http
PREF youtube.com Unique session Id to identify the client displaying a YouTube video 10 rokov http
GPS youtube.com GPS data for mobile users 30 minut http
_gat_UA-10585589-2 www.preventivne.sk Štatistické údaje zbierane v anonymnej podobe, ktoré sa používajú k vytváraniu reportov o používaní našich webových stránok. 1 minuta http
_ga www.preventivne.sk Štatistické údaje zbierane v anonymnej podobe, ktoré sa používajú k vytváraniu reportov o používaní našich webových stránok. 2 roky http

Štatistické cookies pomáhajú majiteľom webových stránok, aby porozumeli, ako návštevníci tieto webové stránky používajú. Umožňujú anonymne zbierať a spracovávať informácie pre štatistické analýzy.

Meno Poskytovateľ Účel Platnosť Typ
_fbp www.preventivne.sk Facebook Pixel Code 70 minut http
Povoliť vybrané

Cookies su malé textové súbory, ktoré sa ukladajú vo vašom zariadení (počítač, mobil a pod.) pri prezeraní webovej stránky. Webové stránky ich využívajú s cieľom zvýšiť efektívnosť zážitku používateľa z návštevy webstránok.

Platná legislatíva nám umožňuje ukladať cookies vo vašom zariadení len na prevádzkovanie tejto stránky (nutné cookies). Na ukladanie ostatných cookies (markteingových, štatistických) potrebujeme váš súhlas. Táto stránka používa rôzne druhy cookies. Na našich webových stránkach sú umiestnené aj cookies tretích strán (napr. Youtube, Facebook...).

Viac o cookies