Koľko rozdielov je medzi kváskom a kvasnicami? Možno milión

M. Markeová Zaujalo nás 29.04.2020

Pečenie chleba z doma pestovaného kvásku je iné ako z klasického droždia. Kvasnice ale nezatracujme!

Mnohí z nás v týchto dňoch skúsili upiecť vlastné pečivo či chlieb. Chutný je aj z droždia, ten z kvásku dlhšie vydrží. FOTO: Adobe Stock

Doba praje domácemu kváskovaniu. Často sa ale kvások zamieňa s kvasnicami. Je teda medzi nimi nejaký podstatný rozdiel alebo nie? A aký dopad majú na naše zdravie? Poďme si to vysvetliť.

Čo je to kvások?

Kvások nazývame aj „divoké kvasnice“. Jeho zloženie je jednoduché. Múka a voda. Výsledkom je teda cesto fermentované kyslomliečnymi baktériami a kvasinkami, určené na prípravu chleba a pečiva.

Kvások je živý organizmus. FOTO: Adobe Stock
Zaujímavosťou je, že kvások je v podstate živý organizmus. Obsahuje v rámci 50 druhov až niekoľko stoviek až miliónov baktérií. Tie sa nachádzajú v zrne.

Ak je zrno spracované na múku, baktérie sú neaktívne. Ak však múku zalejeme vodou, prebudíme ich činnosť. Rozmanitosť týchto baktérií v kvásku znamená, že každý kvások má iné zloženie. Aj to je dôvod, prečo niektorý kvások naše telo prijíma s ľahkosťou a iný nám môže spôsobiť ťažkosti.

K vypestovaniu kvásku je však potrebná trpezlivosť. Dobrý a silný kvások, s dostatočne namnoženými baktériami, získame za 14 až 18 dní.

Čo sú to kvasnice?

Na druhej strane kvasnice sú druhom kypridla, ktorý urobí cesto nadýchaným. Na rozdiel od kvásku majú kvasnice len jeden druh baktérií.

V súčasnosti sa kvasnice vyrábajú z melasy, ktorá vzniká ako odpadový materiál pri výrobe cukru. Prevzdušnenie cesta pri kvasniciach ale trvá až desaťnásobne kratšie ako pri kvásku.

Aj kvasnice majú pozitívne účinky pre naše zdravie. FOTO: Adobe Stock 

Urýchlenie tohto procesu sa však nedeje samo od seba. V prípade kvasníc ho spôsobuje cukor alebo v rámci pekárenského priemyslu s vysokou produkciou, umelé prípravky. Často je to však na úkor chuti a nutričnej hodnoty pečiva.

Na druhej strane, nezatracujme kvasnice. Obsahujú totiž vitamíny B, D a minerálne látky. Pôsobia preto priaznivo na činnosť pečene, pevnosť vlasov, či nechtov, ale aj na nespavosť. Ich multifuknčné použitie väčšina z nás dobre pozná. Môžu byť súčasťou pomazánok, polievok, a čo sa zvýši, nemusíme zahodiť, ale použiť napríklad na výrobu domácej pleťovej masky. A to sa predsa počíta.

Z pohľadu zdravia sa však ako zdravší variant javí kváskový chlieb a pečivo. Dôvodov je hneď niekoľko.

Zdravotné výhody kváskového chleba a pečiva:

  • vyššia nutričná hodnota a nižší glykemický index, to znamená, že nás zasýti na dlhšiu dobu,
  • bez chémie a prídavných látok (múka, voda, soľ a čas),
  • možnosť dochutenia bylinkami, koreninami, či semienkami,
  • vyšší obsah železa ako u kvasnicového pečiva (avšak oproti kvasnicovému pečivu obsahuje menej inozitalu, vitamínu skupiny B),
  • ľahšie stráviteľný vďaka baktériám mliečneho kvasenia (naopak pri trávení chleba vyrobeného z kvasníc vznikajú baktérie alkoholového kvasenia a tie môžu mať negatívny vplyv na naše trávenie a môžu vyvolať nadúvanie a plynatosť),
  • nadýchaná konzistencia,
  • dlhšia trvanlivosť (kyselina mliečna chlieb prirodzene konzervuje),
  • skvelá chuť.


Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera