Podcast #2 Juraj Hipš: najhoršie je, keď dieťa učí vyhorený učiteľ

Redakcia #2 Juraj Hipš: najhoršie je, keď dieťa učí vyhorený učiteľ

Vypočujte si druhú epizódu podcastu Všeobecne o zdraví od Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Dnešný diel sa venuje náročnosti učiteľského povolania, nadmernému stresu a vyhoreniu učiteľov. Porozpráva vám o ňom odborník na vzdelávanie Juraj Hipš.

Hovorí sa, že povolanie učiteľa je poslaním. Napriek tomu patrí učiteľstvo medzi stresujúce povolania. Podľa Juraja Hipša je jedným z dôvodov slabá príprava učiteľov. Mladí učitelia často odchádzajú zo školstva už po jednom roku. Sú vyžmýkaní, vyčerpaní a hotoví z toho, že ich deti nepočúvali. Treba si však uvedomiť, že deti nepočúvajú, keď ich vyučovanie nudí.

„Študenti, budúci pedagógovia, nie sú pripravení na reálne učenie a opakujú to, čo školstvu vyčítame. Stoja pred tabuľou, robia výklad a diktujú poznámky. Pritom toto je najmenej efektívny spôsob výučby, ktorý v pedagogike poznáme.“  

Príklad by sme si mohli zobrať z Fínska. Málokto však vie, že reformy vo fínskom školstve trvali viac ako 20 rokov. Juraj tvrdí, že zázraky na počkanie sa v školstve robiť nedajú.

„Musíme byť úprimní a povedať, že nie, nevieme spraviť zázraky, ktoré budú viditeľné o rok. Treba však niekde začať, ale treba rátať s tým, že to bude trvať dlhé roky.“

Dobrá škola je o učiteľoch

To, ako školstvo vyzerá, závisí aj od toho, akých máme učiteľov. „Dobrú školu robia dobrí učitelia, nie nie interaktívne tabule, notebooky ani rýchly internet. Technické zabezpečenie je dôležité, ale najmä potrebujeme mať dobrých učiteľov a tých potrebujeme do školstva dostať.“

Podľa fínskeho ministra školstva je najdôležitejšou zložkou fungujúceho školstva tzv. „wellbeing“. Je to anglický termín, ktorý by sme mohli voľne preložiť ako vytváranie pohody. Pokiaľ učitelia a žiaci nebudú mať pohodu radosť, tak sa nemôžu adekvátne učiť. A toto je oblasť, na ktorú sa vo fínskom školstve zameriavajú.

„Veľká Británia uvoľnila nedávno niekoľko miliónov libier na podporné tímy v školách, ktoré majú budovať wellbeing, čiže duševnú pohodu. Toto je prístup, ktorý u nás nepoznáme. My sa sústredíme na to, aké je v školách vybavenie lenže kľúčovejšie ako mať 25 tabletov je spokojný a vyrovnaný učiteľ.“  

Spokojný a vyrovnaný učiteľ je dôležitejší ako technické vybavenie školy.

Učenie je náročné ako fárať v bani

„Čo sa týka duševného zdravia učiteľov, to povolanie je nesmierne náročné. Ja sám som bol učiteľ, pamätám si svoje začiatky, keď som prišiel domov a  musel som si ľahnúť. Bol som energeticky úplne vyšťavený a nehanbím sa povedať, že je to rovnako náročné povolanie, ako fárať v bani.“

V spojitosti s učiteľským povolaním sa často skloňuje syndróm vyhorenia. Podľa Juraja je pre učiteľské povolanie špecifické aj obrovské psychické vyčerpanie. „Myslím si, že učiteľské povolanie si zaslúži tzv, sabatical. Čas, keď učiteľ po 7 rokoch si bude môcť zobrať rok alebo polroka platené voľno.“ Juraj vysvetľuje, že sabatical nemá byť o sedení na gauči a pozeraní telky. Je to čas, keď môže ísť na stáž, môže napísať učebnicu, rozvíjať sa, ale potrebuje nutne zmeniť kontext.

„Je najvyšší čas, aby sme s týmto konceptom na Slovensku začali pracovať, lebo najhoršie, čo sa môže stať je, ak vám dieťa učí vyhorený učiteľ. To je naozaj niečo, čo je vysoko nebezpečné tak ako pre vaše dieťa, tak aj pre učiteľa. To dieťa dostáva silný impulz, že to učiteľa to nebaví, je podráždený. A pozor na to, ten učiteľ nie je s dieťaťom 10 minút, ale on s ním trávi rok, dva, tri. A takto môže vznikať obrovský blok voči nejakým predmetom, pričom to dieťa mohlo mať obrovský talent a potenciál rozvíjať sa.“

Okrem sabaticalu by mohlo pomôcť aj zavedenie školských psychológov pre učiteľov.

On-line výučba situáciu zhoršuje

Učenie cez on-line platformu je podľa Juraja Hipša vysoko vyčerpávajúce. „Pred mesiacom som prijal pozvanie a učil triedu ôsmakov. Videl som, že decká nemajú zapnuté kamery. Keď nevidím, ako reagujú, tak len ťažko s nimi môžem robiť niečo zaujímavé. A tam sme to prechádzali, že prečo majú vypnuté kamery. Niektorí sa hanbili, niektorí priznali, že ani učitelia si niekedy kamery nezapli a tým pádom prišlo také nepísané pravidlo, že všetci mali kamery vypnuté. Mnohí však majú slúchadlá v ušiach, ale robia niečo iné, prípadne spia.“

Máte dobrého účiteľa? Pochváľte ho.

„Pre každého učiteľa je tým najcennejším spätná väzba od žiakov, keď mu žiak poďakuje. A toto je aj výzva pre rodičov, poďakujte učiteľovi ak je dobrý. Častokrát im zabúdame ďakovať a beriem to ako samozrejmosť, ale to najmenej, čo môžeme spraviť, je napísať sms alebo správu cez edupage. Pochvala je pre učiteľa vzpruhou.“

 

    



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera