Než šliapnete do pedálov: Fotonávod, ako si správne nastaviť bicykel

J. Cvečka, M. Králik Zdravý chrbát 18.07.2019

Dlhá a komfortná jazda bez preťaženia kĺbov a svalov? Odborníci vám poradia. AutorizovanĂ© odborniĚ�kmi

Ako si správne nastaviť bicykel? Nechajte si poradiť odborníkmi. FOTO: Adobe Stock

Sadnete si na bicykel a už si to len užívate, alebo vás počas jazdy pobolieva chrbát, či omína sedadlo? Správne nastavený bicykel vám môže výrazne zjednodušiť bicyklovanie a zbaviť telo zbytočného prepínania. Nepreťažujte svoje svaly a kĺby. Odborníci vám poradia, ako si správne vybrať a nastaviť bicykel, aby bol aj presun na dlhšie vzdialenosti komfortný a zdravý.

Merajte už v obchode

Jar a leto sú ideálnym obdobím na cykloturistiku. Bicykel je veľmi efektívny, zdravý, ekologický a ekonomický prostriedok cestovania aj na relatívne dlhé vzdialenosti.

Počas bicyklovania by ste mali mať takú pozíciu, ktorá vám dovolí venovať sa tomuto športu tak dlho, ako chcete a cítiť sa stále v komfortne. Nevhodný výber  odhalíte napríklad tak, že pri jazde na bicykli sa musíte pravidelne hýbať a posúvať v sedadle.

 
Kupujete sebe alebo svojmu dieťaťu nový bicykel? Dbajte nielen na značku, váhu, doplnky či farbu.

Už minimálna bolesť, či nepohodlie, ak ich pocítite hneď na začiatku bicyklovania, môžu spôsobiť bolesti, ktoré vás budú nútiť jazdu predčasne ukončiť.

Úplný základ je výber vhodnej veľkosti rámu. Tu najviac platí heslo „dvakrát meraj a raz rež“, teda starostlivo vyberaj, kým kúpiš.

Rám

Veľkosť rámu je jedna z najpodstatnejších častí bicykla, ktorá sa po jeho nastavení už nedá zmeniť. Ani najlepší expert nedokáže nastaviť bicykel, ak ste si pre vašu postavu nevhodne zvolili veľkosť rámu.

Vzdialenosť rozkroku od hornej tyče by mala byť 5 cm. FOTO: www.preventivne.sk 
Myslite na to už pri kúpe bicykla. Správnu veľkosť si skontrolujete podľa jednoduchého pravidla, vzdialenosť rozkroku od hornej tyče bicykla by mala byť 5 cm.

Telo každého cyklistu sa spája s bicyklom na piatich miestach – v oblasti rúk, panvy a chodidiel.

Pozícia týchto častí tela má kľúčový vplyv na komfort a efektivitu bicyklovania.

Nastavenie sedadla

Výber správneho sedadla môže chvíľku trvať. Je totiž potrebné nájsť vhodné zakrivenie, šírku a tvar, ktorý bude  pre vás pohodlný.

Máte bolesti chrbta? Prihláste sa do programu Zdravý chrbát, ktorý vám exkluzívne ponúka iba VšZP. 

Sedadlá s väčším zakrivením sa odporúčajú ľuďom s obmedzenou flexibilitou bedier a driekovej časti chrbta. Zakrivenie im umožňuje ľahšie otáčať boky bez toho, aby pri bicyklovaní príliš tlačili na citlivé oblasti.

Výška sedadla

Sadnite si na sedadlo a šliapte iba pomocou piat. Noha by mala byť celý čas v kontakte s pedálom bez toho, aby ste museli pohybovať bokmi do strán.

Venujte sa aj nastaveniu výšky sedadla. FOTO: www.preventivne.sk 
Počas klasického „pedálovania“ by ste mali mať v spodnej fáze mierny uhol v kolennom kĺbe okolo 10 až 20 stupňov. Keď si myslíte, že už máte správne nastavenie, poproste kamaráta, aby sa na vás pozrel zozadu a skontroloval, či vám bedrá nelietajú zo strany na stranu.

Záleží aj na postavení bedier. FOTO: www.preventivne.sk
Vzdialenosť sedadla

Ak máte správne nastavenú výšku sedadla, je vhodné zamerať sa na jeho zadnú, resp. prednú polohu.

Skúšali ste nastaviť si sedadlo posúvaním dopredu a dozadu? FOTO: www.preventivne.sk 
Hýbte sedadlom dopredu alebo dozadu tak, aby ste dosiahli, že vaše koleno bude nad pedálom v polohe, ktorá kopíruje ručičky na ciferníku ukazujúce čas 3 hodiny. Pomôcť si môžete aj šnúrkou zaťaženou predmetom, ktorá bude smerovať  kolmo k zemi.

Nastavenie riadidiel

Ak si nie ste istí, ako má vyzerať správne nastavenie riadidiel, dajte si ich radšej širšie. Na začiatku by však šírka riadidiel mala zodpovedať šírke vašich ramien.

Tyče sa zvyčajne dodávajú vo veľkostiach 38 cm, 40 cm, 42 cm a 44 cm. Skrátenie predstavca a zvýšenie riadidiel môžu prispieť k väčšej vzpriamenosti tela.

Ruky si umiestnite tak, aby ste sa cítili počas jazdy pohodlne. FOTO: www.preventivne.sk 
Správne nastavenie riadidiel je kombináciou výšky, hĺbky a šírky tyče a typu brzdy a polohy (niekedy aj dosahu páky).

Všeobecne platí, že vaše ruky by mali byť umiestnené v polohe, v ktorej najčastejšie jazdíte. Pre väčšinu cyklistov je najpohodlnejšou poloha, keď uhol medzi trupom a hornými končatinami tvorí približne 90 stupňov. V lakťovom kĺbe by mal byť mierny ohyb. Tento ohyb sa môže zvýšiť, ak sa chcete stať aerodynamickejšími, napríklad pri pretekaní alebo jazde v silnom protivetre.



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera