Video: Chystáte sa na túru? Pozor na kolená a chrbát

Redakcia Pohyb 20.09.2018

Pri plánovaní výletu začnite výberom správnych topánok a batohu. AutorizovanĂ© odborniĚ�kmi

Chôdza po nerovnom teréne je pre chrbticu náročnejšia ako chôdza po rovine. FOTO: Pixabay

Plánujete výlet v horách? Nadšenci turistiky vedia, že okrem zaujímavej trasy a chutného občerstvenia, záleží aj na kvalitnej výbave. Stalo sa vám už, že ste sa z túry vrátili celí dolámaní? Ak nie ste trénovaní, svalovici sa zrejme nevyhnete. Svoju chrbticu a kolená však môžete ušetriť nadmernej záťaže.

Pevné topánky a vystužený batoh sú pri náročnejších výletoch základ. Aká je vaša výbava? FOTO: Pexels 
Pri turistike má človek na výber veľa alternatív, či už to je voľba náročnosti, terénu alebo vzdialenosť. Pri každom výbere by ste však mali dbať ako prvé na svoje zdravie. Fyzioterapeutka Monika Féherová z rehabilitačného centra Vitalclinic opisuje základné pravidlá, na ktoré treba myslieť už pred výletom.

Ak sa chystáte na turistiku, začnite výberom správnych topánok a batohu. Na náročnejšie túry si vyberte vyššie a pevnejšie topánky, ktoré vaše chodidlá udržia stabilizované. Nikdy nevykročte z domu na túru v topánkach s plochými podrážkami. Môže sa vám stať, že sa na nerovnom alebo klzkom povrchu pošmyknete. Ďalšia vec, ktorú by ste mali mať na mysli, je vhodný batoh. Vyberte si taký, ktorý má na zadnej strane výstuž. Ramenné popruhy si nastavte tak, aby batoh neodstával a mohli ste si pohodlne zapnúť pásový popruh, ktorý odľahčuje ramená a chrbticu. Takto bude hmotnosť rozložená rovnomerne.

Ak máte vaše technické vybavenie skontrolované a nastavené, zamerajte sa na správne držanie tela:

 

  • Kolená - Ak pri turistike, hlavne pri chôdzi z kopca, pociťujete bolesť na vonkajšej strane kolenného kĺbu, pravdepodobne ide o takzvaný iliotibiálny syndróm. Príčinou je preťaženie iliotibiálneho traktu, ktorý sa tiahne na vonkajšej strane stehna. Často vzniká pri nestabilite členka, oslabených bočných stabilizátoroch panvy, ktoré zapríčiňujú prepadávanie kolien dovnútra a preťažujú svalové štruktúry kolenného kĺbu. Uvoľnenie bočných svalov stehna, panvových svalov a následné posilnenie týchto stabilizátorov vám pomôže od bolestí.
  • Chrbtica - Chôdza po nerovnom teréne je pre chrbticu náročnejšia ako chôdza po rovine. Drobné otrasy a pošmyknutia môžu našu chrbticu nevhodne zaťažovať. Predtým, ako sa vyberiete na turistiku, naučte sa správnemu držaniu tela, aby ste si nevhodným postavením nepreťažovali jednotlivé svalové skupiny. Snažte sa mať napriamený chrbát, aby ste čo najviac odľahčili svoju chrbticu a predišli tak ťažkostiam. Brada má byť zasunutá, aby sa dlhodobým zaťažením nepreťažovala krčná chrbtica. Dbajte aj na korekciu a postavenie ramien. Tie by ste mali držať spustené dolu a snažiť sa ich neťahať smerom nahor.
  • Dýchanie - Pokiaľ sa vyberiete na krátku či dlhú turistiku s náročným terénom, alebo idete rovinou, súčasťou každého pohybu je dýchanie. Pri turistike je najideálnejšie využiť bránicové dýchanie. Nezabudnite, že dýchať treba nosom a nie ústami. Tými by sme mali iba vydychovať. Keď kráčate pri turistike, nádych by mal trvať 4 kroky a výdych dvojnásobok, teda 8 krokov.


Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera