Vyskúšajte CrossFit. Rozhýbe vám celé telo

Redakcia Pohyb 25.06.2019

Kondičný tréner Daniel Miladinovič vraví, že na veku nezáleží. Stačí nadšenie a chuť cvičiť.

Ako často cvičiť CrossFit? Podľa trénera hoc aj päťkrát týždenne, ak na to máte kondičku. FOTO: Pexels

Kondičný tréner Daniel Miladinovič podľahol čaru CrossFitu a teraz ho ako kondičný tréner učí aj svojich zverencov. Vraví, že na veku nezáleží. Stačí nadšenie a chuť cvičiť.

Gymnastika, sila a rýchlosť

CrossFit sa veľmi široko dá opísať ako neustále sa meniaci funkčný pohyb vykonávaný s vysokou intenzitou. Ide o spojenie gymnastiky, rýchlosti a silového tréningu, ktorý posilňuje kompletne celé telo. Cieľom CrossFitu je budovanie programu, ktorý cvičenca najlepšie pripraví na akúkoľvek fyzickú výzvu – nielen na nepoznané, ale aj nepoznateľné. Pri CrossFite teda nejde o špecializovaný fitness program. Naopak, CrossFit sa snaží o vytvorenie a optimalizovanie fyzických schopností v každej z desiatich sfér fitnessu – v kardiovaskulárnej a respiratórnej vytrvalosti, vo výdrži, v sile, flexibilite, vo výkone, v rýchlosti, koordinácii, obratnosti, balanse a presnosti.

Čo je to Crossfit? Ide o spojenie gymnastiky, rýchlosti a silového tréningu. FOTO: Pixabay
Tomuto populárnemu cvičeniu sa venuje čoraz viac ľudí, vznikajú nové telocvične a stal sa z neho šport, ktorý ma vlastné súťaže a podujatia. „Som presvedčený, že CrossFit je naozaj pre každého. Začala s ním aj moja mama vo svojich päťdesiatich piatich rokoch. Baví ju to a cíti sa dobre. Aj pri tomto športe však treba brať do úvahy zdravotný stav každého jednotlivca. Ak niekto trpí vážnejšími problémami napríklad s chrbticou, cvičenie treba zvážiť s lekárom. Ak mal niekto potrhané väzy v kolene a je po plastike kolena, tak by nemal začať hneď drepovať. Po rehabilitácii a všetkých potrebných úkonoch v tom problém nevidím. Naopak, beriem to ako plus,“ tvrdí Daniel.

Všetko o CrossFite

Podľa trénera dnes žijú ľudia veľmi sedavým spôsobom života. V práci trávia osem hodín a viac, potom si sadnú do auta, idú nakúpiť a večer zasadnú pred televízor. „V tejto dobe je každý pohyb vítaný. CrossFit je veľmi všestranným športom. Venuje sa rozvoju silových, vytrvalostných a rýchlostných schopností. Pracuje sa s vlastným telom. Ide celkovo o rozvoj kondičných schopností. Ďalším benefitom CrossFitu je, že počas skupinového tréningu vedeného trénerom človek prichádza do kontaktu aj s ostatnými ľuďmi, čo mu prináša určitú formu socializácie,“ tvrdí Miladinovič.

Ľudí pritom často zaujíma, či im cvičenie pomôže pri snahe o veľký biceps, „vysekané“ brucho alebo pekný zadok. „Primárne sa nezameriavame na žiadne svalové partie. Ide nám o rozvoj celého tela a jeho funkčnosť. Chceme ľudí naučiť ako správne vykonávať pohybové vzory, ktoré uplatnia aj v bežnom živote (dvíhanie bremien či nákupu). Tým sa celkovo zlepšujú vytrvalostné schopnosti. Pozitívne to ovplyvňuje kardiovaskulárny systém či cholesterol,“ vysvetľuje profesionálny tréner.

Podľa neho je ideálne cvičiť CrossFit tri- až päťkrát týždenne v závislosti od vašej trénovanosti. „V škole mi jeden pán profesor povedal, že trénovať raz – dvakrát do týždňa je ako dať bozk mŕtvemu. Neuškodí, ale ani nepomôže. Treba byť trpezlivý, pracovať systematicky a výsledky sa určite dostavia.“

Na uvoľnenie svalov pomáha plávanie, nenahraditeľný je ale aj strečing. FOTO: Pixabay 
Výborné sú podľa neho aj rôzne doplnkové športy. Dobrý je strečing, ale na uvoľnenie svalov pomáha napríklad aj plávanie. „Dôležité je, aby sa človek hýbal, hýbal sa správne a rád,“ dopĺňa.

CrossFit je podľa neho veľmi špecifickým a flexibilným športom. Všetko sa dá nastaviť potrebám jednotlivca. Od hmotnosti cez počet opakovaní až po náročnosť cvikov. „Správny tréner toto všetko musí vedieť a vyhovieť požiadavkám a potrebám cvičenca. Pre tento šport je základom mať vhodnú obuv. Tričko a kraťasy sú až druhoradé. Vybavenie je v každom gyme, teda posilňovni, dostatočné a športovci tam nájdu všetko, čo potrebujú. Mať však vlastné švihadlo prispôsobené na svoju výšku nie je na škodu,“ vraví Daniel Miladinovič.

Strava a regenerácia

Ako pri každom športe, tak aj pri CrossFite je veľmi dôležité zdravé stravovanie a správna regenerácia. Podľa trénera tohto športu je to veľmi rôznorodé. Záleží na vašich požiadavkách a cieľoch. Trénujete len preto, aby ste dobre vyzerali, aby ste sa dobre cítili, alebo ste športovec, ktorému záleží na výkone. 

„Podľa toho treba nastaviť aj jedálniček. Ja osobne podporujem názor, že človek nemá byť hladný, len musí vedieť, čo má jesť. Prečo si dať na večeru kolu a čipsy, keď si môžem dať cottage cheese a zeleninu? Najem sa, budem sa dobre cítiť a časom aj dobre vyzerať. Netvrdím, že netreba vôbec prijímať sacharidy, ba priam naopak. Len záleží kedy a aké. Napríklad po ťažkom tréningu sú priam nevyhnutnosťou,“ vysvetľuje profesionálny kondičný tréner.  

Šalát miesto zemiakových lupienkov na večeru je pre športovcov samozrejmosť. FOTO: Pexels 
Veľa žien sa v snahe dobre vyzerať snaží zminimalizovať príjem potravy a pridať cvičenie. Daniel s týmto postupom nesúhlasí. Je presvedčený, že treba dobre jesť aspoň päťkrát denne. „Lepšie sú menšie porcie. Mali by sme si vyberať nutrične vyváženú stravu, ktorú tvoria bielkoviny, sacharidy, ale aj tuky. Kulturisti či dámy z oblasti bikiny síce na fotke vyzerajú dobre, ale v hladovaní a odvodňovaní organizmu žiaden význam nevidím. Nezdá sa mi to zdravé ani pre samotný organizmus,“ myslí si Miladinovič.

Hlavne v pohode

Ani on ako dlhoročný športovec nedá dopustiť na pozitívne účinky športu na psychiku. Najčastejšie sa stretáva s tým, že klienti prídu na tréning unavení a nahnevaní z práce. Tam sa však stretnú s partiou ľudí a napokon odchádzajú fyzicky vyčerpaní, ale s úsmevom na tvári.

„Mnoho ľudí chodí cvičiť ráno pred prácou. Tréningy o šiestej ráno bývajú často obsadené. Takto si v práci človek sadne o ôsmej ráno vedľa kolegu s pocitom, že dnes už urobil niečo pre seba a svoje zdravie,“ vraví Dano. Podľa neho však všetko závisí od osobnosti človeka a jeho povahy. CrossFit rozhodne môže prispieť k zdravému sebavedomiu. Podľa trénera je zdravý životný štýl spojený aj s väčšou sebadisciplínou a kladením si nárokov na seba.

Cvičiť CrossFit v tehotenstve sa neodporúča, vybrané prvky ale skúsiť môžete. FOTO: Pexels 
Profesionálny tréner nedá dopustiť ani na regeneráciu, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou každého športu. „Základnou a najprirodzenejšou regeneráciou pre organizmus je kvalitný spánok. Hneď na druhom mieste je pestrá a vyvážená strava. Potom nasledujú ďalšie veci ako masáže, zábaly a doplnky výživy,“ tvrdí milovník CrossFitu.

Ako dlhoročný aktívny športovec kladne hodnotí aj cvičenie a pohyb v tehotenstve. Musí sa však robiť správne, v správnom dávkovaní a intenzite. „Treba počúvať telo a brať do úvahy, že počas tehotenstva sa môže prejaviť nadmerná únava a nevoľnosť. Správne cvičenie sa môže prejaviť na menšom počte komplikácii počas tehotenstva a má vplyv aj na dĺžku pôrodu. Počas cvičenia sa odporúča neprekročiť tepovú frekvenciu 140, necvičiť dlhšie ako 30 minút a športovať 1- až 2-krát do týždňa. Preto samotný CrossFit nie je najvhodnejší, ale prvky využívané v CrossFite určite áno.“



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera