Futbalistka Sandra: Nemôžem si dovoliť hladovať

Redakcia Pohyb 04.09.2018

Futbal je šport, ktorému sa môžu venovať aj ženy. Je dobrý na kondíciu, naberanie svalstva, ale aj na psychiku.

Tréningy futbalistiek sú fyzicky náročné. FOTO: Archív S. F.

Sandra Filová (27) začínala s futbalom v chlapčenskom tíme. Už takmer pätnásť rokov sa venuje tomuto športu naplno. V súčasnosti hrá druhú ženskú ligu za FC Petržalka. Prezradila, aké výhody má futbal, kedy je ideálne začať, ale aj ako funguje futbalová psychológia. Dozviete sa, prečo futbalistky nemôžu držať detox či diéty.

Ženy a futbal

Roky sa hovorilo o futbale ako o výlučne mužskom športe. V súčasnosti sa mu však venuje čoraz viac žien, a to aj na Slovensku. Dvadsaťsedemročná futbalistka Sandra Filová začínala hrať ešte ako dieťa v chlapčenskom tíme v Rusovciach v Bratislave. „Najskôr to bolo na priateľskej báze, neskôr som skúsila súťažnú ligu a začala som hrať v Slovane, kde otvorili aj ženský tím. Postupne som prešla od chlapcov k dievčatám a neskôr k ženám. Bola tu však veľmi silná konkurencia. Vystriedala som viacero ženských klubov a futbal ma ešte stále baví,“ začína svoj príbeh Sandra. Hoci nemala veľkú podporu rodiny, ktorej prekážali jej večne a dokopané nohy plné modrín, svojho sna sa nevzdala.

Momentálne hrá za klub FC Petržalka. Trénuje ich mladá žena, čo Sandra hodnotí pozitívne. „Predtým som zvykla mať trénerov mužov, čo bolo síce fajn, no ich nároky na nás boli extrémne vysoké. Predsa len ako ženy nie sme až tak veľmi silovo nadané ako muži. Aj kondične či pri strieľaní na bránu sme niekde úplne inde ako muži,“ vysvetľuje futbalistka.

Každý hráč či hráčka musia mať podľa Sandry v prvom rade športového a tímového ducha. Futbal je totiž kolektívna hra a nie je to len o individualitách. „Treba mať srdce pre šport a zároveň aj pre kolektív. Bojujem a trénujem nielen pre seba, ale aj pre celý tím,“ hovorí mladá športovkyňa. Ona sama chodí každý deň do práce. Okrem toho však zvláda tréningy trikrát týždenne, kondičnú prípravu a jeden zápas v týždni.

FC Petržalka. Sandra v hornom rade druhá zľava. FOTO: Archív S. F.
Kedy začať

Chlapci zvyčajne začínajú s futbalom o čosi skôr ako dievčatá, chlapčenské tímy sú predsa len rozšírenejšie. Podobne, ako pri iných športoch, aj pri futbale platí, že čím skôr sa začne, tým lepšie. „Deti by mali začať v piatich alebo v šiestich rokoch. Dievčatá však začínajú zvyčajne okolo deviatich či desiatich. Samozrejme, v dnešnej dobe sa ženské tímy rozrastajú. V prípravkách už trénujú aj šesťročné dievčatá,“ tvrdí Sandra. Futbalová kariéra žien však býva ovplyvnená tehotenstvom a materstvom. „Na veku pri ženskom futbale nezáleží. Mala som česť hrať so štyridsaťročnou ženou, ktorá bola fyzicky nadaná a mala kondíciu. Futbal zvládala popri deťoch a rodine. Všetko si človek dokáže nastaviť, ak šport berie ako vhodnú výplň času. Pohyb je predsa naozaj dôležitý,“ zamýšľa sa športovkyňa.

Na futbal musí mať hráčka určité danosti. „V tomto športe je výhodou, ak je človek stavanejší. Vo futbalovom svete však zároveň existuje pravidlo, že ak si menší, tak si obratnejší. To môžem len potvrdiť. Neviem, či je zrovna ženský futbal o talente. Skôr ide o poctivé tréningy, motiváciu, ambície, disciplínu a režim. Okrem toho je dôležitá aj podpora rodiny a okolia,“ tvrdí hráčka.

Ženský futbal nie je vekovo obmedzený. FOTO: Archív S. F.
R
iziko zranení je vysoké

Pri viacerých športoch hrozí riziko zranení a zlomenín. Ani ženský futbal v tomto smere nie je výnimkou, práve naopak. Pohyb na zelenom trávniku patrí medzi kontaktné športy a zrážky s protihráčkami sú na dennom poriadku. Sandra si na vlastnej koži vyskúšala viacero úrazov. Mala zlomené rebrá, prst a nejeden krát vyrazený dych. Ak hráčka zle padne alebo do nej iná narazí, dych sa vyrazí veľmi ľahko. Mala však aj natiahnuté šľachy, svaly či pomliaždené členky. „Ako devätnásťročná som mala operovaný meniskus v pravom kolene. Mala som ho rozštiepený a nedalo sa s ním už nič robiť, iba ho odstrániť pri operácií. Našťastie to bol predný meniskus a ten nie je až taký dôležitý. Dnes mi koleno pri pohybe problémy nerobí, cítim ho iba vtedy, keď sa mení počasie. Je to taký môj barometer,“ vraví futbalistka.

Doplnkové športy sa odporúčajú ku každému hlavnému. Okrem futbalu Sandra pravidelne beháva, občas ide na korčule či na bicykel. Navyše cvičí s vlastnou váhou. Páči sa jej to viac ako dvíhanie činiek v posilňovni. Na svalstvo je podľa nej výborné aj plávanie. „Futbal je celkovo výborný na kondíciu. Nemôžem však úplne tvrdiť, že sa z neho výrazne chudne. My futbalistky máme svalnatejšie a silnejšie nohy, čo nám robí veľmi problém pri nákupe nohavíc. Slim fit nohavice si skrátka nemôžeme dovoliť,“ smeje sa Sandra.

Futbalistkám hrozí riziko viacerých zranení. FOTO: Archív S. F.
Spánok a strava ako základ

Základom pre každú športovkyňu je dostatočný kvalitný spánok a zdravá rozmanitá strava. Výnimkou nie je ani Sandra. Pri malom množstve spánku by náročné futbalové tréningy jednoducho nezvládla. „Cítim na sebe, že potrebujem spať aspoň sedem alebo osem hodín denne. Ak sa tak nestane, som veľmi unavená a bez energie. V takom prípade si musím po práci hodinku - dve pospať,“ tvrdí. V jedle sa neobmedzuje, no snaží sa aspoň trochu kontrolovať. Pred zápasom a tréningom jedáva skôr ľahšie jedlá. Mliečne výrobky či vyprážané obedy neprichádzajú do úvahy. Vyberá si skôr stravu na rastlinnej báze, napríklad šaláty alebo ovocie. „Snažím sa jesť štyri až päťkrát denne, ale v menších množstvách. Mám vyrovnané dávky. Na raňajky si dám len niečo malé. Na desiatu mám ovocie. Obed mám plnohodnotný s polievkou a hlavným jedlom. S dezertami to nejako špeciálne nepreháňam, hoci niekedy si sladké doprajem,“ vysvetľuje.

Nikdy nemala zámer chudnúť. „To sa vo futbale nedá. Niekto si dá týždenný detox, je na vode, nesladenom čaji a ľahkej strave. Ako športovkyňa však vydávam kopec energie. Nemôžem si dovoliť nejesť. V lete sú tréningy náročné, oveľa viac sa potíme ako bežne. V zime zase dlho zohrievame svalstvo. Energiu z potravy skrátka potrebujeme,“ vraví Sandra. Dodáva, že ideálne počasie pre futbal je najmä jar a jeseň, vtedy nebývajú veľké teplotné extrémy.

Výhody tohto športu spočívajú aj vo viacerých zdravotných benefitoch. Futbalistka pozitívne hodnotí najmä svoju výbornú kondíciu, ale aj rýchle naberanie svalov. To nastane predovšetkým pri kombinácií viacerých športových aktivít od behu, cez fitko a plávanie. „Určite nie som rozkysnutá. Keď sa dnes pozerám na mladé dievčatá, tak som šokovaná, aké sú neforemné. Nedávajú si pozor na stravu a vôbec sa nehýbu. Prechádzka je predsa najmenej. Človek nemusí cvičiť každý deň, ale raz týždenne by si čas nájsť mohol.“ Podľa Sandry Filovej ľudia neskutočne zleniveli a najradšej by s autom zaparkovali až v posteli. Je to podľa nej veľká škoda, lebo pohyb a šport má skvelý vplyv aj na psychiku. „Športovci sa pozerajú na problémy inak. Nehľadám výhovorky, prečo sa niečo nedá, ale skôr hľadám riešenia. Snažím sa za všetkým hľadať niečo dobré a pozitívne. Navyše, ak mám problém, opýtam sa spoluhráčok v šatni. Zrazu mám pätnásť iných pohľadov na vec,“ tvrdí s úsmevom bývalá kapitánka.

Pre Sandru je najdôležitejší spánok. FOTO: Archív S. F.
Psychológia futbalu

Dôležitou súčasťou každého športového nadšenca je vyrovnaná psychika. Ak sa nejaká hráčka poháda s partnerom či rodičmi, dostane v škole zlú známku alebo jej skrátka niečo nevyjde, môže sa to výrazne prejaviť aj na výkone na ihrisku. „Veľkú rolu zohráva aj futbalistkin zdravotný stav. Ak jednu z nás bolí hlava, tak je výkon trošku iný, ako keď sme fit. Hráčky by preto mali mať dostatočný spánok, dostatočnú pohodu a tímové naladenie,“ myslí si Filová. Dievčatá v tíme majú dokonca na sociálnej sieti skupinový chat, kde sa navzájom pred zápasmi podporujú. Každá z nich napíše niečo milé a pozitívne, aby sa dobre naladili. Zaujímavosťou je, že hráčky mali možnosť hovoriť aj so športovými psychologičkami, ktoré s nimi viedli individuálne, ale aj kolektívne rozhovory. Tri psychologičky podľa Sandry dokázali výborne prostredníctvom konzultácií a rád nastaviť ich tím. „Predniesli nám prezentáciu, ktorá funguje vo svetovom futbale. Pýtali sa nás, či máme sebavedomie a či máme zdravé sebavedomie. To bola hlavná myšlienka programu. V tomto výskume prišli na to, že celkovo Slováci nie sú vôbec sebavedomí. Psychologičky s nami pracovali tak, aby nám sebavedomie dodali a zvýšili ho. Nastavili sme si spolu s nimi desať pravidiel, ktorými sa riadime dodnes,“ vysvetľuje Sandra.

Dnes sú vďaka tomu podľa nej dievčatá úplne inak nastavené. Jedným zo základných pravidiel bolo slušne pozdraviť, lebo nie všetky hráčky mali tento základný návyk. Motivujúce malo byť aj priateľské ťapkanie počas zápasov. „Dali sme si ďalšie pravidlo. S príchodom do šatne odkladáme telefóny. Predtým malo 12 z 15 dievčat v rukách mobily. Pôsobilo to tak, že sa nemáme o čom rozprávať. Dôležitým bodom je aj hygiena. Veľa mladších dievčat sa po dvojhodinovom tréningu hanbilo osprchovať,“ spomína hráčka. Psychologičky im ďalej odporúčali stretávať sa aj mimo tréningov, aby sa lepšie utužil kolektív. Rovnako dôležitým bodom v tíme je aj dochádzka a dochvíľnosť. Každá jedna absencia sa totiž prejaví na zápase a ako správny tím si tresty odpykávajú spoločne rôznymi behmi navyše alebo posilňovaním.



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera