Piknik pri vode: Ako vylepšiť klasickú bagetu

MUDr. Peter Minárik Nadváha 24.08.2018

Zdravší variant má menej tuku a viac živín, inšpirujte sa návodom lekára

Vyskúšajte na cestách niečo zdravšie. FOTO: Pixabay

Trávite leto na cestách? Alebo vyrážate na výlety či k vode aspoň cez víkendy? Leto je ideálnym obdobím pre naštartovanie pozitívnych zmien. Ak si ich osvojíte a prijmete za svoje, môžu sa stať účinným prostriedkom podpory vášho zdravia, zníženia telesnej hmotnosti a predovšetkým zníženia rizík závažných chronických chorôb v budúcnosti, najmä srdcových a cievnych chorôb a zhubných nádorov. Stačí začať maličkosťami už dnes. Napríklad občerstvením na kúpalisku.

Balíte sa na výlet? Dá sa to aj inak, než sme zvyknutí. FOTO: Pixabay 
Ľudia milujú bagety, hamburgery a sendviče. Je to rýchle občerstvenie, plné obľúbených potravín a pochutín. Mäso, syr, majonéza, dresing, horčica, kečup a väčšinou veľká čerstvá chrumkavá a biela bageta. Aj vy ju máte radi? Bežná bageta kúpená v bufetoch a na benzínových čerpadlách väčšinou však nie je pripravená tak, aby spĺňala zásady zdravej výživy. Prečo?

Žemľa je príliš veľká, mäso často bravčové, ide teda o tzv. červené mäso, a navyše je neraz aj mastnejšie a „kalorickejšie“, či dokonca vyprážané. Inokedy je v bagete chudé hydinové mäso, čo je podstatne zdravší variant, takmer vždy však ide o mäso údené. Takéto občerstvenie obsahuje veľa soli, veľmi veľa energie, kalórií, a väčšinou sa jedná o tuky s nezdravým zložením mastných kyselín.

Naopak zeleniny je veľmi málo, jej množstvo býva skutočne len symbolické, na okrasu. Pečivo je takmer vždy z bielej rafinovanej múky, teda bez riadnej dávky obilnej vlákniny. Koľko takýchto bagiet zjete za týždeň?

Vyskúšajte tipy pre zdravší variant:

  • Bageta je zo 100% celozrnnej múky, z ktorejkoľvek obilniny.
  • Menšia porcia bagety, tortilly, wrapu.
  • Chýbajúci objem nahraďte veľkou porciou zeleniny. Zelenina by mala tvoriť najmenej tretinu,  ideálne až polovicu konzumovaného obsahu.
  • Plnená iba chudým hydinovým mäsom, tuniakovým šalátom, pečeným lososom, tofu, fazuľou, nízkotučnou mozzarellou, tuniakovým šalátom, nízkotučným dresingom, olivovým alebo repkovým olejom.
  • Namiesto soli použite zdravé koreniny, kurkumu, cayenské korenie, bylinky, napríklad bazalku, cesnak a cibuľovú zeleninu.
  • Nebojte sa dať do bagety aj ovocie, napríklad broskyne, mango, jablká, bobuľové ovocie. Okúsite nové chuťové kombinácie a spestríte si tak zdravý nutričný kokteil.

Zdravšia verzia bagety vás nasýti rovnako dobre ako klasická, dokonca pravdepodobne ešte lepšie. Čo je však dôležité, sýti budete z menšieho množstva kalórií. Myslite na to, že zdravé živiny treba prijímať predovšetkým zo zdravých potravín, v ktorých tieto prospešné látky pôsobia synergicky a svojimi účinkami sa navzájom podporujú. Doplnky výživy v tabletkách, až na malé výnimky, nikdy nemôžu nahradiť preventívny účinok zdravých živín z potravín – hoci aj takejto bagety.

Takáto bageta bude mať:

  • menej tuku a kalórií,
  • viac nenasýtených mastných kyselín,
  • viac esenciálnych omega-3-mastných kyselín,
  • viac vitamínov, minerálnych a stopových látok,
  • viac antioxidantov.

Neviete zdravú bagetu nikde zohnať? To nič! Urobte si ju sami a vezmite si ju so sebou, a to najlepšie pre celú rodinu. Správne ju však uskladnite v chladnom prostredí, napríklad v prenosnej chladničke.



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera