Ako cez Vianoce nepribrať: Takto ovládnete chuť na sladké

Iva Málková, Hana Málková Nadváha 21.12.2018

Rady, vďaka ktorým v novom roku nemusíte sťahovať brucho!

Premáha vás počas sviatkov chuť na sladké? FOTO: Pexels

Vraj sa to naozaj dá, tvrdia odborníci! Vianočné sviatky nemusia byť definitívou pre naše zdravé stravovanie a celoročnú snahu udržať ručičku na váhe vo vytúženom rozmedzí. Pozrime sa teda na to, či sú tie pravidlá skutočne také jednoduché:

  • Snažte sa aj cez Vianoce zdravo raňajkovať, jesť pravidelne a dodržiavať vyvážený pomer jednotlivých živín (cez sviatočné dni môžu prevážiť sacharidy) aj pitný režim.
  • Nemajte vianočné dobroty stále na očiach. Čím väčšiu prekážku k dosiahnutiu sladkostí musíte prekonať (cukrovinky v pivnici), tým menej ho zjete. Ak snívate o koláčikoch viac, než ste chceli, nenazývajte to hriechom, ale plánovaným vybočením.

Napečte len zopár druhov. Vyhnete sa dojedaniu koláčov ešte mesiac po Vianociach. FOTO: Pixabay

  • Vyberte si pár najobľúbenejších druhov a upečte len primerané množstvo. Dojedanie koláčov ešte mesiac po Vianociach už bude len z povinnosti a nikto to neocení.
  • Pripravte také dobroty a koláčiky, ktoré nebudú napchaté len kalóriami, ale tiež dávkou výživných látok. Vyskúšajte napríklad slané nepečené pečivo či ovocné špízy. Použite nekalorické sladidlo, nastrúhanú mrkvu, alebo ovsené vločky.
  • Strážte si tiež veľkosť porcie a neprejedajte sa, bude vám zbytočne ťažko. Prvé sústa si vychutnáte, ďalšie už sú len zotrvačnosť.
  • Vianočné sviatky nie sú len o jedle a maškrtení. Použite v čase najväčšej túžby na sladké formulky typu „Vážim si svoje telo, a preto mu doprajem kvalitné potraviny v primeranom množstve, „Milujem svoj život a zvládam odolávať jedlu navyše", „Je ľahké a zábavné jesť chutne a zdravo" a podobne. Vytvorte si vlastné formulky. Vhodné je tiež pripraviť náhradný plán, ako vábeniu dobrôt odolať. Napríklad si pusťte hudbu, zacvičte si, niekomu pomáha ísť si vyčistiť zuby, dať si žuvačku, či šálku dobrého čaju.

Vianočným darčekom môže byť aj pevná vôľa. FOTO: Pixabay

  • Ukočírujte svoje vianočné myšlienky typu „Teraz si doprajem a začínam chudnúť od Nového roka“, pokúste sa o celoročný postoj „všetko s mierou“.
  • Nezabúdajte na pohyb a zažijete heslo od diskomfortu ku komfortu. Po rodinnej prechádzke si vychutnáte ležanie pri televízore omnoho viac, než keby ste tam ležali celý deň. Po prechádzke si môžete bez výčitiek pomaškrtiť na svojom obľúbenom kúsku koláča, nie je však nutné ho zjesť veľké množstvo. Na treťom, piatom či desiatom kúsku si už určite nepochutíte toľko ako na prvom. Pôžitok z jedla nerastie s jeho množstvom.
  • Pozor na návštevy, nemusíte zjesť všetko, čo vám bude ponúknuté. Naučte sa asertívne odmietať.
  • Nezabúdajte na dostatok bielkovín, ktoré pomáhajú umocniť pocit nasýtenia a znižujú glykemický index potravín. Tým predídete rozkolísaniu hladiny krvného cukru a neovládateľným chutiam na sladké.

Ďalšie tipy získate v e-booku Daj si zdravo zo STOB.



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera