Chrbát si oslabíte aj sedením

Ján Cvečka, Michal Králik Zdravý chrbát 27.06.2018

Hýbeme sa vďaka svalom, nie kostiam. Ako vyzerá zdravá chrbtica? AutorizovanĂ© odborniĚ�kmi

Seknúť v krížoch môže aj mladého človeka. FOTO: Pexels

Zdvíhanie bremien patrí neodmysliteľne k životu človeka. Zatiaľ čo v minulosti bol človek nútený fyzicky pracovať a pravidelne teda dvíhal ťažké predmety, či už pri práci na poli, v lese, ale aj v továrňach, v dnešnej dobe mnoho ťažkých prác prevzali za ľudí stroje. Zdvíhanie bremien tak predstavuje skôr zriedkavú činnosť. A, paradoxne, práve to môže predstavovať riziko poškodenia chrbtice. Svaly chrbta máme oslabené nedostatkom pohybu a neprirodzeným zaťažením v sede. Nie sú trénované na nárazovú námahu pri dvíhaní bremena a môže sa preto stať, že aj zdvihnutie zdanlivo ľahkého predmetu, ak je zdvíhaný nesprávnou technikou, môže spôsobiť známe „seknutie“. Ľudia sú potom často prekvapení, keď si dokonca aj mladý človek zraní chrbát počas „jednoduchého“ zdvíhania krabice s knihami.

Pre prevenciu bolestí chrbta je dôležité pochopiť, ako chrbtica funguje a aký má vzťah ku zvyšku tela: chrbtica sa skladá zo stavcov, spojení (platničky, kĺby, väzy) a svalov, ktoré majú na starosti jej pohyby. Práve svaly a väzivá nám dovoľujú pohyby a rovnako podporujú stabilitu a pevnosť celej chrbtice. Treba si preto uvedomiť, že svaly sú tie časti tela, ktoré tvoria pohyb, nie kosti. Chrbtica má statickú, dynamickú a ochrannú funkciu. Miechový kanál a medzistavcové otvory chránia miechu a miechové nervy pred poškodením.

Tvar a zakrivenia chrbtice

Kostra chrbtice je vedená od lebky až do panvy. Chrbtica je najodolnejšia voči vplyvom každodenného života vtedy, keď sa nachádza vo svojom fyziologickom, a teda pre človeka neutrálnom, nastavení. Zdravá chrbtica v neutrálnom nastavení má niekoľko zakrivení, ktoré jej pomáhajú spracovávať vplyvy a tlaky z okolitého prostredia. Chrbtica človeka je dvakrát esovite zakrivená:

  • Prvá, krčná, časť chrbtice začína od lebky a končí v mieste, kde začína hrudník. Je mierne ohnutá dovnútra (smerom vpred) a tým vytvára krčnú lordózu.
  • Druhá, hrudná, časť chrbtice je pokračovaním krčnej časti a spája sa s rebrami. Je zahnutá von (smerom vzad) a tvorí tak hrudnú kyfózu.
  • Tretia, drieková, časť chrbtice začína pod rebrami a pokračuje až na panvu, presnejšie sa napája na zrastenú krížovú kosť. Je zahnutá smerom ku vnútorným orgánom. Takto vytvára driekovú lordózu.

Chrbtica je dvakrát zakrivená. FOTO: Pixabay 
Keď vám niekto hovorí, že máte chodiť alebo sedieť vystretí, teda rovní, to znamená, že by ste mali rešpektovať tieto zakrivenia chrbtice a snažili sa docieliť tento vzhľad. Kľúčovými oblasťami z hľadiska pohybu sú prechody medzi jednotlivými úsekmi, najmä prechod medzi krčnou a hrudníkovou chrbticou a prechod medzi driekovou chrbticou a krížovou kosťou. V týchto miestach tiež môžu vznikať problémy.      



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera
  • Logo partnera
  • Logo partnera