Rýchly manuál, ako zvládnuť letné horúčavy

Redakcia Zaujalo nás 08.08.2018

Seniori by mali v lete zvýšiť opatrnosť pri pití minerálok s vyšším obsahom sodíka, deti vymeniť zmrzlinu za melón

Počas horúcich dní by sme mali piť aj vtedy, keď nepociťujeme smäd. FOTO: Pixabay

Letné horúčavy so sebou prinášajú rad zdravotných rizík. Výnimkou nie sú ani kolapsové stavy. Záťaž teplom môže viesť k malátnosti, zvýšenej únave, ospalosti, závratom, pričom môže dôjsť až k prehriatiu organizmu či zvracaniu. Úrad verejného zdravotníctva SR odporúča, ako vysoké teploty zvládnuť.

Pitný režim je základ

Dospelý človek by mal počas horúceho dňa vypiť aj tri litre vody. Ideálna je obyčajná voda. Tá by mala byť základom pitného režimu. Pre doplnenie iných druhov tekutín sú vhodné minerálne vody, nesladené ovocné šťavy či čaje. Nevhodnými nápojmi počas celého roka sú tie, ktoré obsahujú kofeín, cukor, chinín alebo alkohol. Do pitného režimu sa preto nerátajú tekutiny vo forme sladených malinoviek, piva, iného druhu alkoholu či kávy. Potreba pitného režimu o dospelého závisí aj od miery fyzickej či psychickej aktivity, ale aj od zdravotného stavu. Počas horúcich dní by sme mali piť aj vtedy, keď nepociťujeme smäd.

Do pitného režimu sa rátajú aj polievky či šťavnaté ovocie a zelenina. FOTO: Pexels

Seniori by počas horúčav mali vypiť 1,5 až 2 litre tekutín. Ideálne je podávať pitie častejšie a v menších dávkach. Organizmus seniora obsahuje menej tekutín, orgány pracujú pomalšie a nedokážu vylučovať tekutiny spoločne s odpadovými látkami tak, ako organizmus mladších ľudí. Vo zvýšenej miere platí, že pre starších ľudí je ideálna čistá voda. Pri výbere minerálok treba venovať pozornosť zvýšenému obsahu sodíka. Starší ľudia majú často problémy s vysokým krvným tlakom a obsah sodíka by im mohol tento stav ešte zhoršiť. V pokročilom veku je aj dôležitý obsah vitamínov. Odporúčame preto nesladené ovocné šťavy alebo džúsy bez chemických prísad, ktoré sa dajú zriediť s vodou. 

U detí je pitný režim rovnako dôležitý. Ideálna je voda, neperlivé minerálne vody a nesladené ovocné či bylinkové čaje. Denná dávka príjmu tekutín u novorodencov je cca 50 až 75ml/kg hmotnosti. U dojčiat je to 100 až 140 ml/kg hmotnosti a u detí vo veku 1 až 3 roky je vhodné množstvo 80-120 ml/kg hmotnosti. Pri zvýšenej fyzickej aktivite by dieťa malo vypiť dva až trikrát väčšie množstvo.

Zmena stravy ako nutnosť

Strava v lete by mala byť ľahšia a stráviteľnejšia. Zároveň by však mala poskytovať dostatok výživných látok. Svojím zložením by mala byť pestrá a vyvážená. Ideálne je zaradiť do svojho jedálnička viac ovocia a zeleniny. Vhodné sú aj celozrnné výrobky, ryby, hydina, zemiaky a strukoviny. Menej by sme mali konzumovať jedlá bohaté na tuky či sacharidy. Dôležité je aj správne uskladnenie potravín. Ovocie, zeleninu a ryby je nutné umyť pod tečúcou vodou. Deti by počas týchto dní mali obmedziť údeniny, salámy, rôzne majonézové šaláty či zmrzlinu. Vhodnejšie je ovocie a zelenina s vyšším obsahom vody, ako sú napríklad uhorky či melóny. Seniori by si mali dávať pozor na potraviny, ktoré rýchlo podliehajú skaze. Pre malé písmená na obaloch ich veľakrát nedokážu prečítať.

Chrániť hlavu

Riziko úpalu a úžehu je počas letných horúčav naozaj vysoké. Pre deti a seniorov je nutná prikrývka hlavy v podobe klobúčika či šiltovky. Dôležité sú aj slnečné okuliare s UV filtrom, ale aj krémy proti UV žiareniu. Všetci ľudia by mali byť opatrní najmä v čase medzi 11:00 - 15:00. Vtedy je slnko najagresívnejšie.  

Domácnosť

Cez horúčavy je vhodné mať doma zatiahnuté závesy alebo žalúzie. Je potrebné zabezpečiť, aby slnečné lúče neprenikali do domácnosti. Takisto je vhodné pravidelne vetrať, aby vzduch nebol stojatý. Pri používaní ventilátora v interiéri je dobré ho umiestniť a nasmerovať tak, aby nedošlo k nežiaducemu priamemu ochladzovaniu povrchu tela.



Partneri portálu

  • Logo partnera
  • Logo partnera
  • Logo partnera
  • Logo partnera