preventivne.sk

VSZP

Práva a povinnosti poistencov

Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti má každý právo na

  • poskytovanie zdravotnej starostlivosti v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania
  • výber poskytovateľa zdravotnej starostlivosti (toto právo sa nevzťahuje na osobu, ktorá je vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody a žiadateľa o azyl)
  • ochranu dôstojnosti, rešpektovanie svojej telesnej integrity a psychickej integrity
  • informácie týkajúce sa jeho zdravotného stavu
  • informácie o účele, povahe, následkoch a rizikách poskytnutia zdravotnej starostlivosti, o možnostiach voľby navrhovaných postupov a rizikách odmietnutia poskytnutia zdravotnej starostlivosti
  • odmietnutie poskytnutia zdravotnej starostlivosti okrem prípadov, v ktorých podľa zákona možno poskytnúť zdravotnú starostlivosť bez informovaného súhlasu
  • rozhodnutie o svojej účasti na výučbe alebo na biomedicínskom výskume
  • odmietnutie odoberania a prenosu orgánov, tkanív a buniek po svojej smrti
  • zmiernenie utrpenia
  • humánny, etický a dôstojný prístup zdravotníckych pracovníkov
  • zachovanie mlčanlivosti o všetkých údajoch týkajúcich sa jeho zdravotného stavu
  • podieľanie sa na kontrole poskytnutej zdravotnej starostlivosti.

Každý, kto sa domnieva, že jeho práva alebo právom chránené záujmy boli dotknuté v dôsledku nedodržania zásady rovnakého zaobchádzania, môže sa domáhať právnej ochrany na súde.

[zatvoriť]

Poskytovanie zdravotnej starostlivosti u všeobecného lekára

  • všeobecný lekár pre dospelých a všeobecný lekár pre deti a dorast poskytuje zdravotnú starostlivosť na základe dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti
  • dohoda o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti sa uzatvára v písomnej forme najmenej na šesť mesiacov
  • osoba, ktorej sa zdravotná starostlivosť poskytuje môže po 6 mesiacoch odstúpiť od dohody aj bez uvedenia dôvodu, odstúpenie od dohody musí mať písomnú formu
  • ak všeobecný lekár odmietne návrh na uzatvorenie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, obráťte sa na príslušný samosprávny kra, ktorý preverí túto skutočnosť a bezodkladne určí, ktorý lekár uzatvorí takúto dohodu
  • pri zmene všeobecného lekára z dôvodu odstúpenia od dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti je všeobecný lekár povinný preukázateľne odovzdať zdravotnú dokumentáciu alebo jej rovnopis do siedmich dní od jej vyžiadania novému poskytovateľovi, s ktorým osoba uzatvorila dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti
[zatvoriť]

Poskytovanie zdravotnej starostlivosti u odborného lekára

  • špecializovanú ambulantnú starostlivosť poskytuje lekár - špecialista na základe písomného odporúčania všeobecného lekára
  • odporúčanie všeobecného lekára sa nevyžaduje pri vyšetrení u psychiatra, dermatovenerológa a oftalmológa, ak ide o predpísanie okuliarov
  • odporúčanie sa nevyžaduje pri ďalšom súvisiacom kontrolnom vyšetrení, ktoré následne určí lekár špecialista
  • odporúčanie sa nevyžaduje do 24 hodín od vzniku úrazu alebo inej náhlej zmeny zdravotného stavu osoby, ktorej sa poskytuje zdravotná starostlivosť
  • odporúčanie sa nevyžaduje v prípade dispenzarizácie a v prípade ochranného ambulantného liečenia
[zatvoriť]

Zdravotná dokumentácia

  • údaje zo zdravotnej dokumentácie sa sprístupňujú formou nahliadania do zdravotnej dokumentácie danej osobe alebo jej zákonnému zástupcovi v celom rozsahu
  • manželovi alebo manželke, dieťaťu alebo rodičovi alebo ich zákonnému zástupcovi po smrti tejto osoby, a to v celom rozsahu,
  • osobe splnomocnenej na základe písomného splnomocnenia s osvedčeným podpisom
[zatvoriť]

Úhrada za poskytnutú zdravotnú starostlivosť na základe verejného zdravotného poistenia

  • poistenec má právo na úhradu zdravotnej starostlivosti na základe verejného zdravotného poistenia v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.
  • poistenec, ktorý nezaplatil príslušnej zdravotnej poisťovni preddavok na poistné za tri mesiace v príslušnom kalendárnom roku, nedoplatok za poistné alebo úhradu za zdravotnú starostlivosť, ak sa mu poskytla preukázateľne v dôsledku porušenia liečebného režimu alebo užitia alkoholu alebo inej návykovej látky, má právo len na úhradu neodkladnej zdravotnej starostlivosti
  • poistenec, ktorý nepodal prihlášku, má právo len na úhradu neodkladnej starostlivosti
  • poistenec má nárok na poskytnutie neodkladnej starostlivosti poskytovateľom zdravotnej starostlivosti aj vtedy, ak príslušná zdravotná poisťovňa s ním nemá uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti
  • poistenec má právo podieľať sa na kontrole poskytnutej zdravotnej starostlivosti
[zatvoriť]

Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti je lekár povinný

  • viditeľne označiť druh zdravotníckeho zariadenia, jeho odborné zameranie
  • umiestniť na viditeľnom mieste zoznam zdravotných poisťovní, s ktorými má uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti
  • umiestniť na viditeľnom mieste ordinačné hodiny schválené a potvrdené samosprávnym krajom, a schválené ordinačné hodiny aj dodržiavať,
  • umiestniť na viditeľnom mieste cenník zdravotných výkonov uskutočňovaných na žiadosť osoby
  • informovať vopred osobu alebo jej zákonného zástupcu o rozsahu a podmienkach ním poskytovanej zdravotnej starostlivosti
  • bezodkladne písomne informovať osobu o odstúpení od dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a o dôvodoch odstúpenia od tejto dohody
  • zabezpečiť zastupovanie počas dočasnej neprítomnosti a súčasne na viditeľnom mieste bezodkladne uviesť poskytovateľa, ktorý zastupovanie vykonáva
  • vydať osobe doklad o výške úhrady, ktorú uhrádza osoba za poskytnutú zdravotnú starostlivosť
  • vydať pri poskytnutí špecializovanej zubno-lekárskej ambulantnej starostlivosti rovnopis potvrdenia o rozsahu poskytnutých zdravotných výkonov, ich cene a výške spoluúčasti osobe, ktorej sa taká zdravotná starostlivosť poskytla, alebo jej zákonnému zástupcovi
  • zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s výkonom svojho povolania.

Ak sa osoba domnieva, že sa jej neposkytla zdravotná starostlivosť správne, má právo požiadať poskytovateľa o nápravu; žiadosť sa podáva písomne. Poskytovateľ je povinný písomne informovať žiadateľa o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôr do 30 dní od podania žiadosti. Ak poskytovateľ žiadosti nevyhovie alebo neinformuje žiadateľa o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôr do 30 dní od podania žiadosti žiadateľom, osoba má právo požiadať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou o prešetrenie, ak predmetom žiadosti je správne poskytnutie zdravotnej starostlivosti.

[zatvoriť]

Preventívne prehliadky

Na základe verejného zdravotného poistenia sa plne uhrádzajú preventívne prehliadky, a to

  • deväť preventívnych prehliadok poistenca do jedného roku veku,
  • jedna preventívna prehliadka poistenca vo veku 18 mesiacov
  • jedna preventívna prehliadka poistenca od troch rokov veku do 18 rokov veku raz za dva roky
  • jedna preventívna prehliadka poistenca od 18 rokov veku raz za dva roky u všeobecného lekára
  • jedna preventívna prehliadka poistenca, ktorý je evidovaným darcom krvi, darcom orgánov alebo tkanív raz za rok u všeobecného lekára
  • dve preventívne prehliadky v kalendárnom roku u poistenca do 18 rokov veku u zubného lekára
  • jedna preventívna prehliadka poistenca od 18 rokov veku raz za rok u zubného lekára
  • dve preventívne prehliadky tehotnej poistenkyne u zubného lekára,
  • jedna gynekologická preventívna prehliadka poistenkyne od 18 rokov veku alebo od prvého tehotenstva raz za rok
  • jedna gynekologická preventívna prehliadka tehotnej poistenkyne raz za mesiac a jedna preventívna prehliadka šesť týždňov po pôrode
  • jedna urologická preventívna prehliadka poistenca od 50 rokov veku raz za tri roky alebo poistenca vo veku nad 40 rokov veku s výskytom karcinómu prostaty v prvostupňovom príbuzenstve s frekvenciou raz za tri roky, raz za dva roky alebo raz za kalendárny rok podľa hodnoty PSA
  • jedna preventívna prehliadka konečníka a hrubého čreva kolonoskopom poistenca nad 50 rokov raz za desať rokov alebo poistenca so zvýšeným rizikom ochorenia na rakovinu hrubého čreva a konečníka bez vekového obmedzenia raz za päť rokov.

Zdravotné výkony v základnom prevedení poskytnuté v súvislosti so zubným kazom sa plne uhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia len vtedy, ak poistenec absolvoval v predchádzajúcom kalendárnom roku preventívnu prehliadku u zubného lekára.

[zatvoriť]