Súťaž - Preventívka bez výhovoriek

 

Všetko o koronavíruse

10 tipov pre rodičov, ako sa stať doma top manažérom v čase krízy

Základné pravidlo znie: plánujte, rozdeľujte, kontrolujte, odmeňujte.

05.05.2020

10 tipov pre rodičov, ako sa stať doma top manažérom v čase krízy
Dodržiavanie pravidiel musí byť vyvážené odmenami aj v čase koronavírusu. FOTO: Adobe Stock
Autor: K. Dobrovodská

Koronakríza postavila nejedného rodiča do zložitej situácie s množstvom otáznikov. Ako zvládnuť prácu z domu, popritom dozrieť na online vzdelávanie školopovinných detí a ešte vytvoriť pohodu, aby sme sa všetci spolu doma nezbláznili.

Kombinácia starých aj nových úloh v domácnosti jednoducho stavia rodičov do úlohy top manažérov, ktorí musia zvládnuť krízový manažment vedenia domácnosti a koordinácie vzájomných vzťahov. 

Možno vám pomôže 10 krokov, ako na to, s rozumom a rozvahou:

1. Rozdeľte svoju domácnosť na pracovné a oddychové zóny

Z vášho bytu sa stala v priebehu niekoľkých dní jedna veľká kancelária, trieda, kaviareň, reštauráciu a detský kútik. Stop. Rozdeľte si jednotlivé časti domova podľa možností a potrieb členov rodiny. Len tak dosiahnete, že budete mať pokoj na prácu a deti na učenie sa. Ideálne je označiť si jednotlivé časti bytu vyrobenými nápismi a dohodnúť sa spoločne na ich rešpektovaní.

2. Dohodnite si režim

Zvolajte poradu s deťmi, spíšte potreby jednotlivých členov domácnosti a vytvorte si harmonogram fungovania. Nezabudne ho vyvesiť na dobre viditeľnom mieste, napríklad na chladničku.

3. Dohodnite si pravidlá

Ak ste zvládli úlohu číslo dva, dohodnite si pravidlá pre fungovanie v jednotlivých režimoch. Čo sa smie, keď sa pracuje, študuje a kedy môžete požiadať členov rodiny o pomoc pri zvládaní jednotlivých úloh.

Nakoniec zistíte, že práca z domu aj škola sa počas karantény dajú zvládnuť. Pomôže efektívne plánovanie. FOTO: Adobe Stock
4. Dodržujte „dresscode“

Neopúšťajte sa len preto, že ste doma. Aj naďalej vyžadujte od všetkých členov rodiny, vrátane seba, dodržiavanie rannej hygieny a prezliekania sa do „pracovného“. V priebehu týždňa si tepláky nechajte na hru vonku alebo upratovanie.

5. Rešpektujte súkromie členov rodinného tímu

A opäť späť k bodu č. 2. Harmonogram fungovania znamená dodržiavanie vymedzeného času na prácu, či učenie sa, bez toho, aby ďalší členovia domácnosti vyrušovali v dohodnutých časoch zvyšných členov domácnosti. Rovnako rešpektujte, ak chce niekto stráviť voľné chvíle osamote. Ste rodičia – top manažéri, nie animátori na detskom tábore. Deťom však vysvetľujte, prečo musia byť trpezlivé, keď pracujete a rovnako im nevstupujte do ich priestoru v čase výučby, či ich individuálnych hier.

6. Spolupracujte

Neštandardnú situáciu je možné zvládnuť len vzájomnou spoluprácou. Pracujúca mama doma neznamená „mama hotel“ na plný úväzok. Rozdeľte úlohy súvisiace s nákupmi, varením a upratovaním medzi všetkých členov domácnosti, podľa veku a schopností.

7. Zvolávajte porady

Zdokonaľujte svoje fungovanie spoločnými rozhovormi. Nezabúdajte, že aj deti môžu mať dobré nápady na zlepšenie denného režimu.

Majte zdravie svojich detí pod palcom vďaka mobilnej aplikácii VšZP. Stiahnite si ju ešte dnes. 

8. Kontrolujte

Režim a pravidlá majú zmysel len vtedy, ak ich všetci členovia domácnosti dodržujú. Nezabúdajte, že radosť z „anarchie“ je krátkodobá a bez pravidiel a vzájomného rešpektu vaša domáca „firma“ skrachuje.

9. Odmeňujte

Dodržiavanie pravidiel musí byť vyvážené odmenami. Či už to bude rodinný nedeľný pyžamový deň, spoločné aktivity v prírode podľa výberu detí alebo uvarenie obľúbených dobrôt.

10. Nestresujte svoj rodinný tím

Každá kríza raz skončí. Aj táto. Len na vás záleží, či z nej vaša rodina vyjde víťazne a s posilnenými vzťahmi a dôverou.

Zaujali vás tieto články?